Om du har tandläkarskräck

Många som var små när det begav sig på 1960-, 70 och 80-talet kan ha råkat ut för opedagogiska tandläkare. Man räknade till och med med att barn inte hade någon riktig känsel. Till exempel är det till för ganska nyligt som man har insett att om man opererar små foster inne i magen under graviditeten, som man har insett att små foster kan känna smärta. Det säger en del om hur man såg på barn förut; deras smärta räknades inte. Inte riktigt deras känslor heller. Man ansåg att barn inte kunde känna såsom vuxna gör. Då var det en del tandläkare som i sin okunnighet kunde borra i barns tänder utan bedövning. Även om barn grät för att det gjorde ont, brydde sig tandläkarna inte om det utan menade att de glömde bort smärtan. Men det gjorde barnen inte, alls.

Sedan utvecklade man tandläkarskräck

Det gjorde att många utvecklade en ordentlig tandläkarskräck. Som vuxna, känner man bara ett enda stort obehag bara inför tanken att gå till en tandläkare. För just dem som var med om tandläkare som inte tog hänsyn till smärtan som de åsamkade, kan en tandläkare vara det samma som smärta, obehag och ovilja att utsätta sig för något sådant. Då har de tandläkarna en riktig uppförsbacke med en sådan patient, som knappt vill öppna munnen hos tandläkaren. Om du skulle ha det är det viktigt för tandläkaren att känna till det så att de kan ta hänsyn till en sådan tandläkarskräck. Många tandläkare har råkat ut för patienter som har tandläkarskräck och har metoder för att komma till rätta med det.

Terapi eller bedövning?

Man kan faktiskt gå en KBT terapi, och bli av med sin tandäkarskräck, på samma sätt som man kan bli av med vilken annan fobi. Då går terapeuten igenom vad det är som man är rädd för, man pratar om skräcken, upplevelsen och minnena och sedan bearbetar man minnena och rädslan. Till sist när man har kommit tillräckligt långt i terapin, behöver man inte känna skräck för den längre. Man kan även få all slags bedövning mot smärtan. Är man sedan med om en snäll tandläkare som varje gång ger bedövning, så kanske man får mindre smärtsamma upplevelser med sin tandläkare och kommer över de smärtsamma minnena som man förknippar med tandläkare. Då är det viktigt skaffa sig en bra tandläkare där man bor, så man slipper bekymret att ta sig till sin tandläkare. Läs mer här om du vill läsa om tandläkare i Solna.

10 Jun 2019