När var du hos tandläkaren sist?

Ja hur var det nu? Var det förra året eller var det två år sedan? För många människor tar det emot lite att gå till tandläkaren. Känner man ingen smärta eller andra problem är det lätt att skjuta på det.

Men gör inte det! En vanlig rutinkontroll tar inte lång tid, en halvtimme till 40 minuter på det ungefär. Och då vet man att tänder och tandkött mår bra och kan slappna av ett tag. Om det hittas karies eller tandsten åtgärdas detta enkelt. Om man väntar därimot kan det medföra problem som tandvärk och i värsta fall tandlossning och dyra akuta behandlingar framöver.

Var rädd om tänderna

Det är viktigt att vara rädd om sina tänder och sköta om dem dagligen. Detta görs med tandborstning med tandkräm med flour. Men det är svårt att komma åt mellan tänderna så komplettera med så kallad mellantandborste, tandtråd eller tandstickor.

Försök att undvika att småäta då detta ökar risken för karies och tandsten. Självklart ska man undvika sötsaker så gott det går. Ett tips är att efter att man har ätit till exempel godis skölja tänderna med flourskölj eller tugga flourtuggummi.

Särskilda behov

När man har problem med sina tänder bör man omgående boka en tid på en tandläkarklinik. Då kan man få hjälp med bland annat tandimplantat. Har man tandvärk som inte går över kan det vara tecken på skada eller infektion med mera.

I vissa fall krävs en rotfyllning, vilket görs när en tand är hårt drabbad av karies. Ett annat problem är när visdomständer längs bak börjar röra på sig. Det kan göra väldigt ont i både tanden, käken och huvudet. Vid problem tas dessa ofta bort då de egentligen inte behövs.

Om man lätt blöder från tandköttet kan detta vara tecken på inflammation av tandköttet. Detta behöver åtgärdas för att inte få problem med karies och i värsta fall tandlossning.

Hur lagas en tand?

När amalgamet försvann på 1990-talet används endast biokompatibelt material vid lagningar i Sverige. När det upptäckts karies, det vill säga hål, i en tand borrar tandläkaren bort det angripna området. Där fylls det sedan hålet med ett plastmaterial tills det blir hårt. Vill man kan man få lokalbedövning mot eventuell smärta.

Efteråt att det har stelnat slipas överblivet material ner så bettet blir som det ska. Annars kan man få huvudvärk och ont i käkarna. Det kan ila lite i tanden dagarna efter en behandling.

10 May 2019